Opdateret den 16-11-2009Lidt billeder fra arbejdspladsen, lidt laver vi dag. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 16-11-2009For tiden bliver det ikke til de store udflugter, der skal tit arbejdes om søndagen. I denne tid hvor det er regntid har jeg ofte oplevet at køre ud for at tage billeder og når man så kommer der til begynder det at regne og så er det ikke meget ved at tage billeder. disse billeder er fra en lille aftenstøbning Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 04-10-2009Så skulle de sidste pæle bores ned, det startede fornuftigt men så kørte de i stykker, det blev repareret, senere sprang der en slange og betonen sprøjtede ud over det hele så inden de var helt færdige var klokken blevet tæt på 22, så det var en lang dag for pælefolket.Klik på billedet for at se dem alle.I løbet af ugen tog jeg disse billeder. En gang i mellem er det udemærket at have en telefon med et godt kamera.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 30-09-2009Så var jeg ude igen, ikke så langt fra hvor vi bor er der en lille bjergkæde, den kørte jeg på toppen af over en længere strækning, det var skønt vejr, varmt og en let briseKlik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 25-09-2009Disse billeder er nogen som jeg har taget når jeg har holdt i kø med undtagelse af et fra betonværket, men det at holde i kø er noget man skal vænne sig til. I dag var jeg en tur oppe på cementfabrikken, en tur på 35-40 km, det tog to timer, kø-kø og kø, men sådan er det her, de lokale er vant til det.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 19-09-2009Så var det en lille tur i bakkerne omkring Torguka, et meget kuperet område og frodigt. Det havde regnet lidt nogle timer for inden s mange steder var der en duft som i et væksthus der hjemme. Det var en af de gode dage for der var ingen trafik og alt var stille og roligt.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 13-09-2009Søndag var jeg ude at køre igen men det blev regnvejr så jeg vendte om og kørte hjem igen, det er ikke meget ved t køre rundt og tage billeder i regnvejr. Når det regner giver det vand i store mængder.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 30-08-2009I dag kørte jeg op til Blanchisseuse, det er oppe på nordkysten og der er kun en vej der op og det er gennem bjergene. Vejen er smal, snørklet og meget ujævn. Når man så er kommet om på den anden side ligger der et par byer langs kysten. Jeg tog kun Blanchisseuse på grund af vejret. Det er jo regntid i disse måneder og det minder om en ustabil dansk sommer men her er det bare meget varmere. Pludselig kommer der vand i store mængder og så er det ikke til at færdes ude, det er bl. a. derfor der ikke er kommet så mange billeder den sidste tid og så tager arbejdet selvfølgelig også sin del af energien. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 01-08-2009I dag var jeg ude at køre en lille tur, den startede lidt kedeligt men blev meget interessant efter nogle kilometer. Jeg havnede ved vandet ved San francique, det er på sydsiden af Trinidad. Nogle af de sidste billeder er af nogle huse, Hvis husene fortæller om man er fattig eller rig så er det tydeligt at skelne folk men sådan tror jeg ikke det er.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 26-07-2009I dag søndag var jeg ude for at se hvor langt vi er kommet med Powerplant, der blev arbejdet mange steder så jeg vil tro at der har været omkring 100 personer på arbejde. Det er så stort det hele så det kan være lidt svært at se helheden i byggeriet på nuværende tidspunkt men det kommer nok en dag.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 12-07-2009Et af de firmaer som leverer materialer til vores betonværk har også en betonpumpe. Den bliver brugt en del på vores plads. Jeg har kun set den i samlet tilstand da jeg ikke lige kan smutte over til de steder den pumper men det kommer sikkert en dag.Klik på billedet for at se dem alle.En dag jeg kørte hjem fra arbejde skete det som ikke måtte ske. Jeg havde lige afleveret min assistent og bakkede ud på vejen igen, jeg ser mig godt for men der er en blind vinkel og der var en bil og så sagde det bang. Det var kun den anden bil der fik skade, jo- min fik også lidt men det ses ikke.Klik på billedet for at se dem alle.Så var der blokade igen, det sker ret ofte og hvorfor, det vil jeg ikke kommenterer for det er ikke min afdeling. jeg er her for at blande beton. Men jeg fik taget billeder af området ved hoved gaten. Der er en lille top som jeg gik op på og sikke en udsigt.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 08-07-2009Så gik turen til Pitch Lake, asfalt søen. Det er en sø som vokser nedefra op op hele tiden og den består at asfalt. Der bliver skrællet ca. 300 tons af hver eneste dag, den vokser ca. 7 fod i højden om året. Søens størrelse kan sammenlignes med et isbjerg, man ser en lille del og resten er skjult. Her er søen så bare skjult under byen La Brea og det ses også tydeligt inde i byen for der kommer asfalt op som muldvarpeskud der hjemme men man skal bare lige gange med 10. Turen ud på søen ville jeg ikke have gjort uden guide, da det ikke er helt ufarligt.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 28-06-2009Denne tur gik op til nordøst af Trinidad, en lang tur med meget at se på. En del af turen foregår på motorvej eller hvad det nu er. På et tidspunkt slår vejen et næsten vinkelrettet sving, det overser jeg og fortsætter lige ud, vejen ender så i en grusvej, jeg fortsatte, det kunne jo være der var noget interessant og det var der, lige pludselig dukkede politiets luftskib op. Tilbage igen og op langs kysten, det startede med badestrande, varmt vand - jeg havde hele hånden i vand, men jo højere jeg kom op desto mere barsk blev kysten men større og større bølgerKlik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 21-06-2009Lørdag var jeg en tur oppe i bjergene. Jeg fandt en lille vej op igennem La Florisante og så gik det op. Jeg har ikke skrevet tekster til billederne jeg synes de selv fortæller historien. Efter lang kørsel på asfalt blev det til grusvej senere til et hjulspor og til sidst kunne jeg ikke komme igennem vildnisset uden at ridse min bil og det ville jeg ikke. På et tidspunkt måtte jeg have firehjulstrækket slået til, det blev lidt stejlt. Da jeg ikke kunne komme videre var jeg nødsaget til at bakke, dog kun ca. 300 meter, men der var langt ned og sporet var smalt. Midt på billede 54 er der en lille gren, det er en vandrerne pind, ca. 10 cm lang. På billede 75 er jeg kommet til en grotte som jeg var oppe at kikke i og de sorte klatter på billede 76 og 77 er flagermus. jeg var ikke inde i bunden af grotten. Det var min første tur i bjergene, de eneste bjerge jeg har været i før har været Mols Bjerge og andre "bjerge" i Danmark. Det er ikke den eneste tur op i bjergene for der er meget at kikke på men det må komme en anden gang. Den næste tur vil blive til Toco som ligger oppe nordøst og spidsen ud i Atlanten. Klik på billederne for at se dem alle.Del 1.Del 2.Opdateret den 18-06-2009I dag var jeg ude at gå en lille tur, først ned til en afvandingskanal som de arbejder på at få gjort færdig inden regntiden. Det fortælles at der er krokodiller i vandløbet, det skulle også undersøges, jeg var ikke nede i vandet da det er så møg hamrende beskidt, men krokodiller, fisk og krebsdyr kan godt leve der. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 18-06-2009Forleden dag var jeg i Port Of Spain for at få det blå stempel, arbejdstilladelsen, det gik næsten som det skulle og jeg har fået stemplet. Jeg har ikke studeret det så nøje endnu men det fortælles at der står at man er uønsket men den del af ordet er streget ud.På vej hjem var vi lige inde på Hotel Hyatt, temmelig fin hotel, vi fik lige lidt at spise inden hjemturen. Vi sad ude på terrassen ved vandet, fint vejr med en behagelig brise. Der var nok at kikke på for der var mange skibe. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 14-06-2009For leden dag kom der beton fra et andet selskab, de har nogle helt andre biler end dem som vi er vant til at se. Igen er der noget med sikkerheden men pyt, det går nok. Det er de eneste billeder den her gang for jeg kan ikke finde mit kamera, så jeg regner med at jeg skal ud og investerer i et nyt en af de kommende dage. Det skal helst være købt inden næste weekend for der har vi fri i 3 dage.Lørdag var en dag hvor vi fik et par store regnbyger og det gir altså noget vand når sluserne åbnes men man kommer ikke til at fryse som der hjemme når man bliver gennemblødt. Det værste er nok at det bliver utroligt fedtet hvor vi færdes, vandet synker ikke og hele området er ler.Der er kun få billeder denne men klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 10-06-2009I dag var min bil til 1000 km eftersyn, så jeg brugte et par timer til at gå op i byen. Da jeg stod ved et hjørne og kikkede mig for kom der en betonpumpe og en betonbil. De kørte op ved vejen hvor jeg stod og som betonmand fulgte jeg efter, jeg skulle jo lige kikke med. Det tog små to timer og så var de væk igen. Det var meget sjovt for folk kom til mig for at få at vide hvad der skulle ske. De 3 folk på bilerne havde ikke noget imod at jeg tog billeder. Jeg fortalte de 3 betonfolk at jeg kom fra Unicon i Danmark med flere hundrede biler, omsonst - de havde aldrig hørt om et land ved navn Danmark, men pyt jeg fik nogle billeder på en dag med 30 graders varme, oh- det er skønt. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 06-06-2009Så kom dagen hvor jeg skulle have fører bevis. Vi stillede bilen tæt ved Fører og køretøjs administrationen eller hvad det nu hedder. Vi gik ind på/i en lille kiosk for at få lidt morgenmad og så op ovenpå hvor der blev taget billeder af os. Så over på den anden side af vejen hvor bygningerne ligger, der afleverede vi nogle papirer og billeder og satte os ud for at vente. Efter en lille halv time skulle vi ind og stå i kø, ca. 20 minutter og så kom vi ind i et lokale hvor vi satte os. Efter lidt tid fik vi udleveret en masse spørgsmål, dem besvarede vi efter bedste evne og gik udenfor igen. Efter noget tid fik vi udleveret et midlertidigt førerbevis. Så skulle vi over til en anden bygning for at få vores midlertidige førerbevis skiftet ud med det rigtige. Der ventede vi i lang tid. Så fik vi noget nyt papir i hånden som så senere blev skiftet ud igen. Der blev også taget billede af os igen. Efter ca. 5 timer havde vi det rigtige førerbevis. Jeg har bare stadigvæk svært ved at forstå at vi skulle have et midlertidigt førerbevis nå vi skulle sidde på nogle hårde bænke i flere timer, men jeg har jo heller ikke behov for at forstå alt.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 06-06-2009Torsdag var jeg i Port Of Spain for at få kørekørt/førerbevis. Vores chauffør valgte min bil til turen og jeg skal love for den blev kørt til. Vi var oppe på 150 kmt. flere gange men vi kom da hjem i god behold med det nye kørekort. Max hastigheden på motorvejen er 80 kmt, det står der i loven her, men jo hurtigere man køre desto hurtigere forlader man jo vejnettet. Der er ingen tekst til billederne Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 06-06-2009For leden dag var det så mig der skulle have ny bil, det blev en Nissan Navara LE Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 06-06-2009For leden dag var vi blokaderamt så dagen blev brugt til at køre lidt rundt i San Fanando og skifte bil. Som det ses på nogle billeder er der mange smalle gader i byen, mange steder er der ensrettet, det finder man som regel ud af når bilerne kun kører den ene vej. Byens højdepunkt er et udflugtssted hvor folk tager op for at spise medbragt fastfood, udsigten er fantastisk når vejret er klart. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 30-05-2009Søndag jeg jeg på en lille tur igen, denne gang gik turen sydpå til Icacos. Jeg skulle ned hvor man kan se Venezuela. Strædet er små 10 km bredt så man kan se over, man kan kun se land der over over hovedet ikke andet, det er også lige meget bare det at have set Venesuela var højdepunktet. Det er også i det område en vis Columbus gik i land for en del år siden men ham fik jeg ikke hilst på i denne omgang, jeg skal nok finde ham en dag. Der er billeder af forskellige strande, fine badestrande med dejligt varmt vand, jeg mærkede efter med een finger og jeg var ikke ude at bade, jeg behøves ikke at bade for at finde ud af at vandet er vådt.Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 30-05-2009Lagkager, så er de her, de er ikke så lette at fotograferer da de er inde bag glas. Een fortalte at det ikke er lagkager som hjemme i Danmark. Det fortælles at disse smager som mazarinkage med en masse sukkerglasur.Ellers kan jeg lige fortælle at vejret stadig er godt, varmt om natten og noget varmere om dagen. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 26-05-2009I dag skulle det så have været, testkørsel af betonværk. Men da vi ankom i morges var der blokade foran hovedvagten til hele området. Jeg er ikke helt klar over hvad det det drejede sig om denne gang , men det kan også være lige meget. Vi kørte ned til noget som vi kalder "hotellet", det er en bygning med mange værelser hvor der bor en del danskere. Efter 3-4 timer fik vi at vide at vi kunne køre hjem, for det ville ikke blive uligt at komme på pladsen i dag. de 2 Italiener som skal teste betonværk har heldigvis udsat deres til torsdag da vi håber på at kunne køre i morgen. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 24-05-2009I dag mandag så jeg en avisside som beskrev lidt om det projekt vi er en del af. Vores blandeanlæg skulle også være færdig, så i morgen tirsdag skal vi prøveblande. Vi skal lave 100 m3 for at være sikker på at alt virker som det skal. Men lige inden fyraften i dag var der nær sat en stopper for det, nogen ville lave et hul til at samle vaskevand så de begyndte at grave, vi nævnte at det var tæt på elkablet til blanderen men det var de klar over, 5 minutter senere sker det som ikke må ske, de beskadiger kablet med rendegraveren, så selv her ude findes der bonderøve. Klik på billedet for at se avisartiklen.Opdateret den 24-05-2009De sidste 2 uger har været drøje, betonværk op på pladsen og tage betonprøver et andet sted. Igen i dag søndag var vi på arbejde for at køre betonværk ind og det fremad. Forleden dag fandt min assistent mit digitalkamera og det er jo ikke så godt men på den anden side kan det jo også dokumenterer at jeg laver lidt en gang i mellem. Da jeg kørte ud i dag havde jeg en ide men jeg var ikke kommet langt før jeg havde glemt hvad jeg ville så jeg fortsatte mod Point Fortin. I Point Fortin kom jeg til at dreje den forkerte vej i et kryds så jeg kom ind i en ensrette gade med snuden den forkerte vej, der var ingen skilte eller noget, et par biler blinkede med lygterne, nå ja, jeg fortsatte til den næste sidegade. Der var slet ingen skilte jeg burde jo have vidst at det var en ensrette gade. Nyd billederne. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 17-05-2009I dag søndag var jeg på arbejde for at hjælpe Italienerne med at sætte betonværk op men inden de kom nåede jeg lige at komme op på en bakketop hvor man kan se hele området. De 12 første billeder er taget med 5x zoom. Jeg har også taget nogle billeder af betonværket, det er nok mest for kendere af sådant udstyr. Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 16-05-2009Denne gang er det er det en fra Zublin som har billeder, der er lidt om boringer og betonkontrol. Søndag den 16-5 kommer jeg ikke på tur da jeg skal på arbejde, det er italienerne som vil arbejde og så er der ikke andet end at møde op. De er kommet langt med betonværket og det ser godt ud, det er fint arbejde fra "Simem" Klik på billedet for at se dem alle.Opdateret den 12-05-2009Søndagens tur er den hidtil længste, jeg startede ved 8,30 tiden, kørte op til Prinses Town, videre over Rio Claro til Mayaro som ligger helt ude ved østkysten. Parkerede ved vandet og gik en lille tur der, mærkede og smagte på vandet, varmt, sikkert tæt på de 25 grader og meget salt. Derefter gik turen sydpå hvor jeg var ude ved vandet flere steder. Helt nede sydpå snakkede jeg med en fisker, han gav mig 2. mango frugter og sagde han godt vidste hvor Danmark lå og så ville han gerne have eet par kroner til lidt brød, han fik 5 kroner og så kørte jeg videre. Så er jeg kommet der til det sted hvor den ruten bliver blå, der var bom og vagter som spurgte hvad jeg ville, jo jeg ville bare følge ruten og så viste jeg udskrifter som jeg havde lavet inden jeg kørte hjemmefra, printet fra findvej.dk, jeg fik lov at køre men måtte ikke foto da det var lukket område for folk og turister. Det viste sig at være det statsejede olieselskab som havde lukket hele området på grund af olie og gasledninger. Efter en del kilometer gennem urskoven blev jeg stoppet af en som vidste sig at sidde højt inde for olieindustrien, han fik samme historie og så mine kort og fik et visitkort, han spurgte om jeg havde lyst til at tage med ud på pumpestationerne og med hjem og spise eet styke brød, jeg takkede for buddet med det havde jeg ikke tid til da jeg skulle hjem og tage imod 2. Italiener som skal sætte betonværk op. Så fik jeg lov til at køre og så turde jeg ikke at foto mere inde på lukket område. 2. minutter senere kan han drønende igen, jeg skulle bare følge med og så gik det over stok og sten med en hastighed jeg ikke havde prøvet før, vi endte på en lille bar hvor vi fik en vand og en sludder. Han fortalte at hvis jeg manglede noget så skulle jeg bare ringe, bolig de rette steder. Jeg takkede og kørte så hjem.Kort efter at være kommet hjem mødte jeg de to Italiener, senere kørte vi så ud for at spise, det blev på et hotel hvor vi fik noget godt at spise. Jeg fik Flemming, det er ham jeg deler hus med, med ud at spise, han er bedre til engelsk end jeg.Billede 1. = Ruten, Billede 2. = Turen langs stranden, Billede 3. = Det lukkede område på nær de sidste par billederSådan gik den søndag.Klik på billederne for at se dem alleOpdateret den 04-05-2009Fredag var den første boredag med 2. prøveboringer. Lørdag lavede vi 3. permanente boringer. Dette foto er en sammentræf af tilfældigheder så det er et rent held at fotografen har fået så godt som alle med på dette billede. Hvad jeg også bemærker er at der er nogle billeder af at jeg laver noget, ja- lyder det ikke utroligt. Jeg har ikke skrevet tekster til billederne. Klik på billederne for at se dem alleOpdateret den 03-05-2009Denne gang gik turen til arbejdspladsen, 25 km fra hvor jeg bor, til dagligt tager det ca. 45 minutter at køre denne strækning på grund af stærk trafik. I dag tog det også lang tid da der skulle fotograferes under vejs. Der er ingen tekster til billederne i folderen "Elmaster" jeg synes at billederne i sig selv fortæller en lille historie, det skal lige nævnes at billede nr. 002, det er ukrudt som gror i/omkring ledningerne. I fredags borede vi de første huller, en kollega fra tyske "Züblin" tog nogle billeder, dem får jeg en dag af ham, så i alle kan se det hele på nært hold, det er sak susende nogle store maskiner, vægtklodsen bag på maskinen vejer ca. 15 tons.Mappen "Diverse" indeholder billeder fra kanten af noget som kan ligne urskov, Jeg så kun nogle fugle og en del firben, hvis der har været andre dyr har de nok bare sittet helt stille og undret sig over en som mig, Der var kommet nogle småbyger i løbet af dagen, så det føltes næsten som "Randers Regnskov" for dem som har været der.Mit betonværk er lige blevet udsat en uge, så montøren dukker først op mandag den 11 maj, det er lidt træls men så må jeg få gjort cementsiloerne klar, det er lettere at gøre når de ligger ned, for så behøver man jo ikke nogen sikkerhedsline.Forleden dag skulle jeg bruge noget reb, Rebekka som udleverer ting sad og snakkede med 3. veninder som også er ansat i firmaet (alle lokale) de gjorde lidt grin med mig hvad angår mit engelske, de spurgte bla. andet om der skulle knude på rebet men jeg sagde nej. Lidt senere gik jeg der ned igen og bad om et stykke mere og så begyndte jeg at splejse, det kunne de ikke og så lavede jeg en "abehånd" sådan en kendte de heller ikke og så sluttede jeg af med at bede dem om at sige "rød grød med flød på", så nu griner de aldrig mere over mit engelsk.Klik på billederne for at se dem alleElmasterALUTRINTDiverseOpdateret den 26-04-2009I dag søndag var jeg til fødselsdag hos en arbejdskollega's datter, hun blev 4. år. Vi var inviteret til brunch på terrassen. Sikken en udsigt.Mandag skal jeg til Point Lisa igen, vi skal have lavet nogle flere betonprøver, for kendere, denne gang er det en sætmålsbeton som skal ramme 160 mm og mon ikke det bliver sol og 35 graders varme igen. Hjemme på pladsen tror jeg nok de begynder med at sætte af til betonværket.Klik på billedet for at se dem alleOpdateret den 23-04-2009I dag var jeg i Point Lisa sammen med Torben, vi skulle lave nogle betonprøver. For kendere, vi skulle lave en lavabeton som skulle flyde 700mm, det fik vi også gjort, efter 2. timer flød den stadig 530 mm til trods for at der er 35 graders varme. Turen der op og hjem igen tog jeg en del billeder. der er ca. 15 km til Point Lisa men det tog ca. 45 minutter for den køretur, lidt længere tid for hjemturen på grund af myldertrafikken.Mens jeg sad og ordnede disse billeder forsvandt strømmen i vores kvarter og så blev det mørkt, det var væk i ca. ½ time, det sker jævnligt siger de lokale. Klik på billedet for at se dem alleOpdateret den 22-04-2008Her er lidt billeder fra huset og arbejdspladsen.De sidste to dage har jeg gjort cementsiloer rene, det var hårdt, jeg vil tro at der har været 40-45 grader varmt i siloerne, det skal jo gøres og nu er det overstået. Jeg fik at vide at de var sandblæst og malet inden afgang fra Sri. Lanka, men jeg kunne konstanterer at det var kun på ydersiden. Vores underbo havde fødselsdag i går så der var jeg inviteret ned, hyggelig aften, grillmad og 25-30 graders varme, det er skønt,klik på billedet for at se dem alle Opdateret den 19-04-2009Den første dag i Trinidad. Første dag i Trinidad er lidt af en prøvelse. De snakker engelsk + diverse andre dialekter, de kører i den forkerte side af vejen, vejene er smalle, visse steder med brede rabatter, det er sådan at de overhaler indenom på disse rabatter. Det går op og ned hele tiden og det vrimler med skarpe sving. Om eftermiddagen da vi skulle hjem var vejen lukket på grund af en væltet lastbil, så kørte vi en anden vej, der var der en hastighedsbegrænsning på 10 kilometer i timen men det var alt for hurtigt, vi kørte kun max. 5 km i timen, jeg har aldrig oplevet en dansk markvej så ujævn.Indkøbsmulighederne er fine, der er et center lige som "Kolding Storcenter" 3. kilometer fra hvor vi bor men mere om det en anden dag.Klik på billedet for at se serien.Opdateret den 17-04-2009Billeder fra min afrejse fra Kastrup den 13 april.Turen startede fra Kastrup med landing i Heathrow, derefter med bus til Gatwick og overnatning på hotel. Dagen efter med et Boing 777 i ca, 11 timer inden vi nåede Trinidad. Første lille mellemlanding var på Sct. Lusia og så en ½ time til Trinidag.Lufthavnen i Trinidad er en lille pæn og ren lufthavn men derfor kan det godt være svært at komme igennem. Det tog tæt ved et par timer af grunde som ikke er så let at beskrive, men til sidst kom vi igennem.Vejret er dejligt, men man skal lige vænne sig til varmen.Jeg har været ude at handle lidt. Priserne er som i Danmark og varesortimentet er også det samme, dog mangles rugbrød. Coke koster 6 kr. for 2. liter og benzin/diesel koster 1,50 kr. pr. liter.Klik på billedet for at se dem alle.